Miljövänliga Veckan: Ekomat i Åkersberga

Ekomat i Åkersberga

Årets Miljövänliga Veckan var på temat ”100 % ekologiskt är möjligt”. Naturskyddsföreningen har varit ute och kollat hur lätt det är att shoppa ekomat i Åkersberga. Fem matbutiker kontrollerades och ICA Kvantum blev bästa ekobutik.

På ICA Kvantum hittade medlemmarna 26 av de 26 varor man letade efter. Även Coop Extra, och Willys hade alla de varor som man letade efter men ICA Kvantum tog hem kampen pga. bättre skyltning av de ekologiska varorna. På Hemköp Favoriten hade de 25 varor. Sämst var Lidl med bara 9 varor. Hemköp och Lidl saknade skyltning och det var svårt att finna de ekologiska varorna.

Ekologisk mat är bland annat odlad utan kemiska bekämpningsmedel. De är därmed schysstare mot människorna som jobbar i eller bor runt åkrarna som slipper hantera och få i sig giftiga bekämpningsmedel.

– Vi har fått enorm respons när vi under våren lyft problemen med bekämpningsmedelsrester i frukt och grönt, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningens riksförening. Jag är övertygad om att de allra flesta vill veta att det de stoppar i munnen inte innehåller riskfyllda bekämpningsmedelsrester, eller har sabbat naturen någonstans i världen. De flesta vill handla schysst!

DSC_0034Butiksundersökningen är en del av Naturskyddsföreningens arbete under Miljövänliga Veckan. Vi i Österåkerskretsen ordnade även en utställning om ekologiska varor på biblioteket i Åkersberga centrum, på biblioteket på Ljusterö, samt på Alceahuset.

Fakta om ekologiskt

– Business as usual is not an option, säger FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.

Han refererar till rapporten IAASTD, där 400 forskare från hela världen skriver om jordbrukets utveckling. De säger att det främsta alternativet är att öka produktionen med ekologiska metoder. Mer information om ekologiskt kontra konventionell odling finns på www.naturskyddsforeningen.se/eko.

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 och brukar betyda en enorm aktivitet runtom i landet. Målet är att få konsumenterna att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa istället. Tack vare Miljövänliga Veckan blir sortimentet i många butiker allt mer miljöanpassat.

Till dig som vill hjälpa till eller veta mer

Är du intresserad av frågor som rör miljövänlig och hälsosam konsumtion och vill ha kontakt med andra med samma intresse? Eller har du frågor om Miljövänliga veckan eller om ekologisk mat? Du kanske vill hjälpa till vid Klädbytardagen 2014? Styrelsen för Naturskyddsföreningen Österåker söker personer som vill hjälpa till i stora och små frågor. Kontakta Sara Lord, Naturskyddsföreningen i Österåker.

Text och bilder — Sara Lord