Lästips

Här har vi listat några publikationer som medlemmar har läst och varmt kan rekommendera:

På naturens axlar – hur tio miljoner arter räddar ditt liv är Anne Sverdrup-Thygesons nyutgivna bok. Där får läsaren veta mer om hur allt hänger tätt ihop och samspelar i naturen, men också om hur vi människor far fram och hotar allt detta.  Av samma författare kan också den fascinerande succéboken Insekternas planet rekommenderas (båda finns på Österåkers bibliotek).

Pappan och havet  av Tove Janson i nyutgåva med informationshäfte om tillståndet i Östersjön, www.vårthav.fi

Cykelpromenader av Anna Fredriksson & Rolf Jönsson (cykla i Stockholmstrakten, kartor, kaféer, kulturhistoria.

Klimatkrisens Sverige – så förändras vårt land från norr till söder (2020) av Erika Bjerström, känd från TV som klimat- och utrikeskorrespondent. Nu har hon rest och rapporterar från Abisko till Falsterbo hur Sverige värms upp snabbare än många andra länder och blir grönare, varmare och blötare. På vägen träffar hon forskare som samstämmigt uttrycker sin oro över att det går fortare än vad de trodde.

Det sjätte utdöendet – om arternas död i människans tidsålder (2020) skrevs av Elisabeth Kolbert 2014 och fick då Pulitzerpriset för bästa fackbok. Hon tar oss med på en världsomspännande resa med nedslag på olika platser på Jorden som för oss från tidernas begynnelse till nutiden. Med forskares hjälp orienterar hon oss om ständiga förändringar i livsmiljöerna. Ett svindlande perspektiv, lärorikt utan pekpinnar.

Ålevangeliet – berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av   Patrik Svensson och som fick Augustpriset 2019. Detta är en personlig och mycket faktarik och spännande skildring av den märkliga och mystiska ålen som många har försökt förstå sig på, även kändisar som Sigmund Freud och Aristoteles. Är ”ålfrågan” nu löst?