Kommunalvalet 2022

Naturskyddsföreningens i Österåkers Valenkät 2022

Svar från de politiska partierna NFÖ´s Valenkät 2022

Enkät inför kommunvalet 2022

Naturskyddsföreningen har under närmare 40 år etablerat sig som en viktig miljöpolitisk granskare inför allmänna val. Ända sedan riksdagsvalet 1985 har föreningen skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med miljöpolitiska förslag. I en lång rad kommuner runtom i landet skickar Naturskyddsföreningens kretsar enkäter till partier i kommunfullmäktige. Inför höstens val är det tredje gången som Naturskyddsföreningen i Österåker skickar ut en enkät. Vårt granskningsarbete utgör en viktig del i det demokratiska samtalet med syfte att öka förståelsen för miljöfrågor och att erbjuda väljarna ett kunskapsunderlag inför valet.

Enkäten riktar sig till samtliga partier i Österåkers kommun som ställer upp i kommunalvalet 2022.. Vi kommer att sprida resultatet genom såväl traditionella medier (lokaltidningar) som sociala medier och direkt till våra 1 300 medlemmar i Österåkers kommun. (På nationell nivå har Naturskyddsföreningen ca 200.000 medlemmar.)

Vi har utgått från kommunens nyligen antagna Miljö- och klimatprogram 2030 med sina 5 miljömål då vi satt samman våra frågeställningar. I enkäten har vi lyft fram den Strategiska inriktningen II men givetsvis hänvisar vi till båda Strategiska inriktningarna I och II.

Klicka här för länk till Miljö- och klimatprogrammet

Vi hoppas att svaren från våra politiker och vår sammanställning kan vara ett stöd till såväl våra medlemmar som övriga kommuninvånarna i Österåker. GÖR DIN RÖST HÖRD OCH VÄLJ KLOKT SÖNDAG 11 SEPTEMBER!

Har du frågor kontakta oss på e-post osteraker@naturskyddforeningen.se

Styrelsen i Naturskyddsföreningen i Österåker

Juni 2022