Fjärde falken kvar i stan

Från Naturskyddsföreningen i Stockholms län:

Pilgrimsfalkhanen lurade både oss och måsarna. Nu flyger han snabbt över Södermalm och där får han bli kvar.
I förra veckan beslutades att projektet med att sätta ut pilgrimsfalkar i Stockholm på Folksamskrapan skulle avbrytas. Detta efter att tre falkar omhändertagits. Planen var att den fjärde pilgrimsfalkhanen skulle fångas in, men han har nu lurat både oss och måsarna.
Hanen har smygtränat och nu lärt sig flyga fullt ut. Han flyger nu över Södermalm och är inte det minsta imponerad över måsar och trutar utan tycks ignorera dem och deras attacker.

–       Den mår utmärkt och flyger som en raket. Det krävs inte många flygturer för att en falk ska lära sig tekniken, säger Christer Larsson, projektledare på Nordens Ark.

–       Jag blir varm i hjärtat över denna falk. Hoppas att stockholmarna får se honom överleva, flytta och återvända, säger Mårten Wallberg, Naturskyddsföreningen i Stockholms län.
De tre resterande falkarna har flyttas till en ny utsättningsplats i Västerås, där de släpptes ut på måndagen.

–       Allt har gått bra och av allt att döma har de anpassat sig till sitt nya ställe och uppskattar lugnet, säger Christer Larsson.

StOF kommer att erbjuda visningar i Stockholm med tubkikare 17 juli till 17 augusti varje eftermiddag. För mer information se www.stof.nu.

Den fjärde falken kan ni följa live på respektives parts hemsida.
Detta har hänt:

• 30 juni placerades fyra pilgrimsfalkungar i en hackinglåda på Folksamskrapan på Södermalm i Stockholm.
  • 5 juli lådan öppnades och alla fyra ungar var ute i det fria.
  • 10 juli beslutades det att falkutsläppet skulle avbrytas efter att tre falkar hade tvingas ner på marken av måsar och trutar som häckar i området.
  • 14 juli släpptes tre av falkarna i en ny låda i Västerås. Den fjärde får stanna kvar i Stockholm.
För mer info:

Nordens Ark: Christer Larsson,  0705-847 527
christer@nordensark.se , www.nordensark.se

Stockholms Ornitologiska förening: Tomas Viktor, 073-443 88 35
tomas.viktor@ivl.se, www.stof.nu

Naturskyddsföreningen Stockholms län: Mårten Wallberg, 0733-746 714, marten.wallberg@naturskyddsforeningen.se , www.naturskyddsforeningen.se

Folksam: Karin Stenmar, Miljö & klimatchef, 0708-316 676
karin.stenmar@folksam.se, www.folksam.se